Alfa Romeo 4C
  • OVERBLIKK
  • STIL
  • TEKNOLOGI
  • YTELSE
  • MATERIALER
  • DYNAMISK
  • EFFEKTIVITET
  • EKSTRAUTSTYR
STIL

STIL

EN DRØM BLIR VIRKELIGHET

Designet til 4C har en anelse historie og minner oss om den umiskjennelige stilen til 33 Stradale: overlegen skjønnhet kombinert med ekstrem mekanikk. Alfa Romeo 4C er bygget i Modena og har to utmerkede egenskaper: Alfa-teknologi og Maserati-produksjon, i ett. Ytelse har aldri vært så attraktiv.

EKSTERIØR

AERODYNAMISK ELEGANSE

Hovedformålet med Alfa Romeo 4C er svært enkelt: ren ytelse. Designet oppsto for å yte og ikke som et mål i seg selv. Hele 4C's formidable utsende – som f.eks. den slanke utførelsen, det muskuløse designet og luftinntakene – har en spesifikk aerodynamisk funksjon og bidrar til å skape en nedoverkraft som øker stabiliteten ved topp hastighet.

INTERIØR

RACING-INTERIØR

Som for eksteriøret har alt på innsiden en presis funksjon og gir uttrykk for Alfa Romeos racing-ånd. For det første er hele kupéen laget av helstøpt karbonfiber. Setene har en forsterket struktur i kompositt og spesiell lettvekts polstring. Rattet er modellert nederst og betjeningskontrollene er vendt mot føreren. Pedaler og hælbeskyttere i aluminium er de siste detaljene i en ekte sportsbil.

UNIKHET

DE MEST

Alle detaljene i 4C er ment å tenne lidenskapen for sportslighet. Legeringshjulene går fra 17" til 19", montert i ulike størrelser foran og bak, for å gi en perfekt balanse og best dynamikk.

Brembo bremsekalipere med 4 små stempler er tilgjengelige i 4 farger: grått, svart, gult og selvsagt rødt. Spoileren i karosserifarge eller karbonfiber (tilgjengelig som ekstrautstyr), Bi-LED frontlyktene med kanter i karbonfiber, luftinntakene på siden, de to eksosrørene, sportssetene og det helstøpte karosseriet i karbonfiber er alle med på å gjøre 4C til et lite, men imponerende mesterverk fra Alfa Romeo.

  • STIL
  • EKSTERIØR
  • INTERIØR
  • UNIKHET
TEKNOLOGI

TEKNOLOGI

KLAR TIL Å REAGERE

Reaksjonsfarten er viktig på biler som er designet for å imponere. De to nye TCT-tørrclutchene med startkontroll optimaliserer girskifte og akselerasjon, og moroen på banen garanteres ved å flippe den intuitive D.N.A. bryteren til banemodus.

TCT

REAKSJONSHASTIGHET

Alfa TCT-girkassen med to tørrclutcher gir raskest mulig girskifte under alle forhold og har en innovativ startkontroll-funksjon for å optimalisere bilens systemer og utnytte all tilgjengelig akselerasjon.   

D.N.A.

ALT DREIER SEG OM D.N.A.

Alfa Romeo 4C er designet rundt føreren. Alfa D.N.A. bryteren har tre innstillinger (Dynamic, Natural og All Weather) for å tilpasse bilen til veiforholdene og aktuell kjørestil. I tillegg er den eksklusive banemodusen designet for å forbedre kjøreopplevelsen på banen ytterligere. Når du velger innstillingen Dynamic, vil stabilitetskontroll-systemet og ABS-en kuttes ut, og gi føreren full kontroll over bilen. Hele det digitale instrumentpanelet med TFT-display endrer konfigurasjon for å gi de opplysningene som er mest relevante for den spesifikke Alfa D.N.A. innstillingen.

  • TEKNOLOGI
  • TCT
  • D.N.A.
YTELSE

YTELSE

ALFA ROMEO-OPPLEVELSE. FORSTERKET.

4C-ens 1750 cc turboladede motor er basert på toppmoderne motorteknologi. Og Alfa Romeos ingeniører har gjort denne teknologien enda mer aggressiv og effektiv.
Denne lille men imponerende løsningen gir en sportsytelse uten likestykke, verdig en superbil, og alt er konstruert for å gi en ekte Alfa Romeo-opplevelse bak rattet: du tror det ikke før du har kjørt den.

MOTOR

LITE VOLUM, STOR YTELSE

Den firesylindrede 1750 turbobensinmotoren på 240 hk med direkte innsprøytning som er bygd av kun aluminium, gir en ekstraordinær ytelse med et toppmoment på 350 Nm, der 80 % er tilgjengelig ved 1700 opm.  Alfa Romeo 4C har en topphastighet på over 250 km/t og akselererer fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekund, et virkelig bemerkelsesverdig resultat.

VAKUUM-EFFEKT

VAKUUM-EFFEKT/TURBOLADER

Alfa Romeo 4C’s avanserte vakuumteknologi maksimerer dreiemomentet ved lavt motorturtall og gir mer effekt som svar på førerens input.
For å implementere denne teknologien er motoren i tillegg utstyrt med en ny generasjons turbolader og en split-puls eksosmanifold.

AFTER RUN PUMPE

AFTER RUN PUMPE

Som alle topp konkurransebiler bruker 4C-en et automatisk avkjølingssystem for å beskytte turboladeren. Vanligvis vil oljesirkulasjonen stoppe umiddelbart når motoren slås av, og føre til redusert smøreevne og mulig skade på motoren. After run-pumpen sørger for at oljen fortsetter å sirkulere gjennom turboladeren til den er avkjølt.

  • YTELSE
  • MOTOR
  • VAKUUM-EFFEKT
  • AFTER RUN PUMPE
MATERIALER

MATERIALER

VEKTEN AV LETTHET

Karbonfiber er det mest høyteknologiske materialet innen bilindustrien. Karosseriet på Alfa Romeo 4C Coupé veier kun 65 kilo og er helstøpt i karbonfiber. Veivhuset og for- og bakrammene er laget av aluminium, som kombinerer styrke og ekstremt lav vekt. Det utvendige karosseriet er laget av SMC kompositt: et lavtetthets materiale som kombinerer letthet (det er 20 % lettere enn stål) og dimensjonal stabilitet sammenlignbar med stål og høyere enn aluminium.  

 

DYNAMISK

DYNAMISK

PERFEKT BALANSE, PERFEKT YTELSE

4C-en har motoren plassert midt i bilen og et svært sofistikert fjæringssystem (overlappende fjærbein foran, videreutviklede McPherson fjæringer bak), og er derfor perfekt balansert og mestrer veien ved alle hastigheter. Det kraftige bremsesystemet med selvventilerte hullede skiver  og Brembo kalipere på forhjulene gjør at 4C-en kan gå fra 100 km/t til 0 på kun 36 meter.  I tillegg har Alfa Romeo 4C dekk med forskjellig diameter foran og bak for å gi et perfekt veigrep på alle typer veier og i all slags vær.

EFFEKTIVITET

EFFEKTIVITET

EFFEKTIVITET, KONSENTERT

Bilens totale tørrvekt er kun 895 kilo. Det er derfor Alfa Romeo 4C har en av de laveste vekt/effekt forholdene: mindre enn 4 kg/hk. 4C har gått tilbake til bakhjulsdrift og gir en flott kjøreopplevelse og en umiskjennelig racerfølelse.

EKSTRAUTSTYR

ekstrautstyr

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nærmeste mekanikeren
FINN EN MEKANIKER