“Storie Alfa Romeo” - Episode 3: Den uforglemmelige 6C 2500 SS «Villa d’Este». En syntese av eleganse, prestasjon og prestisje. 

Symbolet på en epoke

Våren 1949, da 6C 2500 med håndverk fra Touring gjorde sin opptreden på Cernobbio-scenen, ble det klart for alle hvilken bil som ville vinne Gold Cup. Dens originalitet og unike linjer var så overveldende at det var naturlig å gi den «ad honorem», navnet til den viktigste elegansekonkurransen i verden.

6C 2500 Villa d’Este modellen var ikke bare et høydepunkt innen skjønnhet. Denne bilen gjorde det ytterste i å presentere håndverksmessige skreddersydde biler, og på samme tid være et vendepunkt mot en mer moderne produksjonsorganisasjon.

 

6C 2500 SS Coupé Villa d’Este

Med “Villa d’Este” kan vi si at vi snakker om en syntese av de vakreste av alle bilkreasjoner. 6C 2500 SS Villa d’Este var en av de siste Alfa Romeo modellene som ble bygget med en støtteramme som var avskilt fra karosseriet. Kun 36 eksemplarer ble laget, og alle var «one off» modeller, etter ønske fra eierne og inspirasjonen til håndverket.

Etter å ha ferdigstilt 6C 2500 SS Coupé, startet Touring sin egen bedrift, Bianchi Anderloni introduserte store endringer: fronten ble redesignet med fire frontlykter som var bedre integrert med karosseriet. Skjermene ble integrert med sidene, men likevel godt synlige. Frontruten ble delt i to deler og mer skrå. Bakdelen ble veldig lav, med to små, elegante lykter som syntes godt. Et mesterverk av bilkunst fra det tjuende århundre ble født.
I 1949-utgaven av Villa d’Este elegansekonkurransen, vant denne bilen «Grand Prix Referendum», prisen som ble tildelt direkte fra publikum, og alltid koblet til navnet på arrangementet som innviet den.